Yamanoon

Yamanoon

Harvoin löytyy sellaisia ravintoloita, jotka edustaisivat sellaista maailmankolkan keittiötä, mitä en aiemmin olisi kokenut. Jemeniläinen Yamanoon Helsingin Malmilla kuuluu tähän luokkaan. Tosin täältä peräpohjolasta kun katsotaan tuohon suuntaan, on vaikea löytää valtiorajat ylitettäessä merkittäviä eroja naapureiden kattauksista. Toki niitä on, mutta meidän mielestämme kaikki kuitenkin näyttävät samalta.

Tällä kertaa ylitin vain Malmin vapaakaupungin rajan ja osuin alkuiltapäivästä Malmin Asematielle, jossa jemeniläistä ruokaa tarjoileva Yamanoon sijaitsee. Kävelin sisään typötyhjään ravintolaan, jonka ymmärtää hyvin juhannusaaton aattona. Henkilökunnan jäsen nousi takapöydästä esiin vastaanottamaan, johdatti pöytään ja osoitti pöydän pinnassa olevaa QR-koodia. Ruokalista löytyy sen kautta. Istahdin pöytään ja kaivoin kännykkäni esiin.

Valinnassa meni kaksi minuuttia. Valitsin kana-aqdahin (14€), fattoush-salaatin (6€) ja sitruuna-minttumehun (6€). Tilaamisessa kesti noin 10 minuuttia lisää, sillä kukaan ei tullut ottamaan tilaustani, ennenkuin selkeästi käännyin tuolillani kohti tiskiä ja tuijotin henkilökuntaa.

Ruoan saapuminen kesti alle 10 minuuttia ja sitä ennen sain siistiin pöytään hiukan epähienostuneen, ohuen suojamuovin. Ei lainkaan poikkeava ratkaisu arabiankielisessä maailimassa matkatessa, mutta on tutumpi katukeittiöistä ja astetta raffimmista ruokaloista. En toki odottanutkaan valkoisten pöytäliinojen paikkaa. read more

Koto Bento

Koto Bento

Kuulin tästä ravintolasta jo reilusti viime vuoden puolella ja taisi tätä käydä kurkkaamassa jokin valtamedian edustajakin. Kyseessä on siis japanilainen ravintola, joka keskittyy lounasaikoihin bento-laatikoihin, eli eräänlaisiin helppoihin takeaway-laatikoihin. Japanissa nämä ovat käsitykseni mukaan salarymanien suosikkeja ja niillä on ruokakulttuurissa iso merkitys.

Illaksi Koto Bento muuttuu perinteiseksi japanilaiseksi izakayaksi.

Kultturihistoriallinen katsaus sikseen, itse eksyin Herttoniemenrantaan satunnaisella pyöräilyretkellä ja koska lounasaika kurni vatsanpohjukassa, päätin ottaa kohteeksi tämän ravintolan.

Ja sanotaanko heti, että se ei ollut lainkaan huono ratkaisu.

Paikka on nimittäin paremman sanan puuttuessa sympaattinen. Pieni 1990-luvun grillikioskia muistuttava lasikuutio, mutta erittäin hyvällä paikalla – ainakin kesäisin. Pieni terassi avautuu suoraan merelle ja mikä parasta, on aurinkoinen kautta päivän. Vaikka ruoka olisikin keskinkertaista, pelkästään tämä pelastaisi jo paljon. read more

Maizi’s

Maizi’s

Viimeiset seitsemän kuukautta asuttuani Marokossa, palasin kotiin ja lupasin itselleni mennä tähän ravintolaan mahdollisimman nopeasti. Olin muutamaa kuukautta aiemmin lukenut Helsingissä avautuneen uuden marokkolaisen ravintolan ja ennakkotiedoissa nostettiin esiin ennenkaikkea autenttisuutta.

Autenttisuus on ravintola- ja ruokakulttuurissa erikoinen keksintö. Se on tottakai itseisarvo kun puhutaan ruokakulttuurin tuomisesta kokonaan toiseen maahan. Hyvin usein sitä kuitenkin muuttaa raadollisesti kaksi seikkaa. Aitojen raaka-aineiden saanti ja paikallisten makutottumukset. read more

Itiksen Mangal

Itiksen Mangal

Kun puhutaan itäisen helsingin aidoista kebabkokemuksista, on keskusteluun viime aikoina noussut usein Itäkeskuksen Hansasillalla sijaitseva Itiksen Mangal. Tuo suhteellisen uusi tulokas on noussut keskusteluissa esille jopa legendaariseen Tikkeen verrattavissa olevana paikkana, joten kohdistin itseni eräänä iltapäivänä sinne.

Paikka sijaitsee helposti löydettävässä paikassa Itäkeskuksen kävelyreitin varrella, itäväylän ylittävällä sillalla. Iltapäivällä kiireisimmän lounasajan jälkeen paikka tuntuu vielä edelleen eläväiseltä ja asiakkaita on melkein joka pöydässä. Sinänsä kertoo hyvää paikan tasosta. read more

Street Canteen

Street Canteen

Se taisi olla Helsingin Sanomat, jonka otsikko Citykäytävän uumeniin piilotetusta ravintolasta osui alunperin silmiini. Olin joulun välipäivinä Helsingin keskustassa palloilemassa kun tämä muistui mieleeni ja lähdin katsastamaan, mistähän siinä taisi olla kyse.

Stockmannin kellon alta 50 metrin päässä olevista ”Suomalaisen kirjakaupan ovista” sisään ja ravintola näkyikin melkein heti. Kyseessä oli Street Canteen, eli malesialaista katuruokaa tarjoava ravintola. En ole koskaan malesialaiseen keittiöön tutustunut, enkä ymmärrä lainkaan mikä tekee malesialaisesta ruoasta juuri malesialaisen. Siinä siis jo pelkästään syy miksi paikka piti ottaa kokeiluun. read more

Pastelaria Brasil

Pastelaria Brasil

Itä-Pasilan uumenista löytyvä brasilialainen ravintola on käynyt oman sosiaalisen mediani fiideissä pariin otteeseen aina siitä lähtien kun olen paikan ensi kertaa havainnut. Etelä-Amerikan suurimman maan keittiötä edustavia ravintoloita ei liiemmälti taida muita tässä kaupungissa olla, joten vierailu paikanpäällä oli pakko tehdä.

Tämä tilaisuus tuli vastaan joulun alla, kun eräänä perjantai-iltana oli ruokapaikka haussa juuri Pasilan alueella. Sateisena iltana matka Pasilan asemalta ravintolaan oli lähes suora kävely, joka samalla osoitti itäisen Pasilan arkkitehtuurin hienouden kaikessa DDR-henkisessä brutaaliudessaan. read more

Tawook Lab

Tawook Lab

En muista kauan siitä on jo, kun kuulin ensi kertaa ”Citykäytävän syyrialaisesta”. Joku sen mainitsi kiinnostavista ravintoloista keskusteltaessa, mutta lopulta rattoisana arki-iltapäivänä astuin itse sisään paikkaan. Oletin jo lounasajan olevan loppunut, mutta paikka oli lähes täynnä lounasruokalijoita ja lounasaikaakin oli jäljellä, mutta päädyin tilaamaan Sumac Tawook (18,90 €) annoksen.

Ensivaikutelma paikasta oli heti poikkeuksellinen. Oletin jotenkin astuvani huomattavasti tilavampaan ravintolaan, mutta noin 20 asiakaspaikkaa käsittävä ravintola oli ahdas, meluisa ja miellyttäviä tuoksuja täynnä. Välittömästi tuli mieleen ruokakokemukset Jerusalemista ja Betlehemistä, joten tiesin olevani jännän äärellä. Aistittava eksoottisuus ylitti heti jopa itäisen Helsingin autenttiset klassikkopaikat. read more

Arepera Bros

Arepera Bros


Jos tässä jokin tovi sitten olisin alkanut listaamaan maailman keittiöitä, joista ei allekirjoittaneella ole hevon **tun käsitystä, saattaisi ensimmäisten joukossa tulla venezuelalainen keittiö. Tämän ongelman korjasi viime talvena majaansa Oulunkylään tehnyt Arepera Bros.

Olin varmasti jossain vaiheessa kuullut ravintolan perustajien aiemmasta ruokavaunusta, mutta vasta ravintolan avaaminen toi paikan oikeasti tutkalleni. Venezuelalainen ruokakulttuuri oli (ja on pääosin edelleen) täysin tuntematon ja tästä syystä paikan tarjonta kiinnosti todella paljon. Muutaman epäonnisen käyntiyrityksen jälkeen päätin eräänä harvinaisena vapaapäivänä suunnata matkani kohti Oulunkylää myöhäisen lounaan merkeissä.

Ravintolan tila kiiltelee puhtauttaan ollen selkeästi ensimmäisen vuokralaisensa käytössä. Mitään kulttuurielämystä ei heti vastaan iske, silllä tämä voisi olla minkä tahansa muun etnisesti suuntautuneen ravintolan ensivaikutelma. Sisustuksessa ei juuri mikään vivahda eteläamerikkaan ja ensivaikutelmaltaan se varmastikin paikan heikoin osa. Puhtaus on tietysti vain plussaa.

Valitsin listalta kana-arepan (14 €), eli maissileivän sisässä olevan ”kanamuhennoksen juustolla”. Jo tämä yhdistelmä vaikutti ensialkuun melko eksoottiselta valinnalta, mutta ensikertalaisena, sekä nälkäisenä en halunnut lähteä kokeilemaan liikoja.
Jos tässä jokin tovi sitten olisin alkanut listaamaan maailman keittiöitä, joista ei allekirjoittaneella ole hevon **tun käsitystä, saattaisi ensimmäisten joukossa tulla venezuelalainen keittiö. Tämän ongelman korjasi viime talvena majaansa Oulunkylään tehnyt Arepera Bros.

Olin varmasti jossain vaiheessa kuullut ravintolan perustajien aiemmasta ruokavaunusta, mutta vasta ravintolan avaaminen toi paikan oikeasti tutkalleni. Venezuelalainen ruokakulttuuri oli (ja on pääosin edelleen) täysin tuntematon ja tästä syystä paikan tarjonta kiinnosti todella paljon. Muutaman epäonnisen käyntiyrityksen jälkeen päätin eräänä harvinaisena vapaapäivänä suunnata matkani kohti Oulunkylää myöhäisen lounaan merkeissä.

Ravintolan tila kiiltelee puhtauttaan ollen selkeästi ensimmäisen vuokralaisensa käytössä. Mitään kulttuurielämystä ei heti vastaan iske, silllä tämä voisi olla minkä tahansa muun etnisesti suuntautuneen ravintolan ensivaikutelma. Sisustuksessa ei juuri mikään vivahda eteläamerikkaan ja ensivaikutelmaltaan se varmastikin paikan heikoin osa. Puhtaus on tietysti vain plussaa.

Valitsin listalta kana-arepan (14 €), eli maissileivän sisässä olevan ”kanamuhennoksen juustolla”. Jo tämä yhdistelmä vaikutti ensialkuun melko eksoottiselta valinnalta, mutta ensikertalaisena, sekä nälkäisenä en halunnut lähteä kokeilemaan liikoja.

….ja silti, annos pääsi yllättämään. read more

Adzika Georgian Street Kitchen

Adzika Georgian Street Kitchen

Jokainen varmaan tietää risupartaisen näyttelijän, Ville Haapasalon joka on tullut useammalle enemmän tunnetuksi markettien parkkipaikoilla olevan Hatsapurivaunun yhtenä myyjäkasvona. Siinä mitä maailma on menettänyt näyttelijän osalta, se on varmasti saanut tuon georgialaisen hatsapuri-leivän puolestapuhujana.

Nyt kuitenkin on tehty ihan uusi aluevaltaus, kun keväällä Helsingin Kallioon, osoitteeseen Toinen Linja 7 alettiin puuhaamaan uutta ravintolaa, joka avasi lopulta täysillä syyskuussa 2023.

Georgialainen ruoka on kuulunut keittiöihin joista kokemukseni ovat hyvin rajoittuneita, poislukien erään pitkän illan viettämistä Tallinnassa kauan sitten, josta muistakin syistä muistikuvat ovat lievähkösti hataria. Siinä mielessä georgialaisen katuruoan idea kuulostaakin hyvin kutsuvalta. read more

Almas

Almas

Jokainen tietää sen epätoivoisen hetken kun kaverin kanssa mietitään ruokapaikkaa, eikä mitään ole päätetty etukäteen. Sitä istutaan hiljaa selaillen kännyköistä karttasovelluksen kautta sattumanvaraisia ravintoloita ja ehdotellaan toisille toisella puolella kaupunkia sijaitsevia ravintoloita, joista n ”joskus kuullut jotain”.

Tämä oli sellainen päivä, kun eksyimme lopulta Sompasaaren Almasiin.

Ennakkokäsitykseltään paikka ei herättänyt suurtakaan ihastusta tarjotessaan ruokalistassa ensin sieluttomilta tuntuvia pizzoja ja burgereita. Ruokalistan loppupuolelta kuitenkin löytyivät ne kiinnostavimmat ja kun listalla vilahtelee sanoja torsh, chenjeh ja joojeh – liikutaan jossain lähi-idän syvimmissä ruokakulttuureissa. Automaattisesti kiinnostaa siis. read more