Masa’s Pizza

Masa’s Pizza

Olen harvoin enää autoilemassa Helsingin keskustassa, mutta eräänä päivänä oli pakko. Pitkälti lounasaikaa venyttäneenä yritin miettiä, mihin katseeni suuntaisin. Keskustan kauppakeskukset eivät kiinnostaneet, joten tarkastelin karttaa Taka-Töölöstä. Messeniuksenkadulta, aivan klassikkoravintola Messeniuksen vierestä löytyi itselleni entuudestaan tuntematon nimi: Masa’s Pizza. Hyvin paljon vaakakupissa painoi tieto, että kadulta saa usein iltapäivisin parkkipaikan.

Ravintolan julkisivu on siisti ja siihen on selkeästi panostettu. Kauhistuin hiukan edullisia hintoja ja listalla vilahtavaa pizza & kebab -linjaa, mutta ajattelin, ettei paikka kovin paha voi olla. Olihan se saanut lähes 400 arvostelua Googlessa, joiden keskiarvo on 4,9 tähteä.

Astuin sisään ravintolaan. Yleisilme on siisti ja mietitty. Nurkkapöydässä istuu muutama asiakas ja tiskin takana on tarjoilija. Mainitsen tulleeni lounaalle ja vastaukseksi saan, että kaikki listalla maksaa 13,50€. Kaikille tuttu 0,33 bulkkijuoma kuuluu hintaan, kuten myös kahvi tai tee.

Ja tämä hinta Töölössä.

Viimeisetkin toivenrippeeni alkoivat murenemaan. read more

Yamanoon

Yamanoon

Harvoin löytyy sellaisia ravintoloita, jotka edustaisivat sellaista maailmankolkan keittiötä, mitä en aiemmin olisi kokenut. Jemeniläinen Yamanoon Helsingin Malmilla kuuluu tähän luokkaan. Tosin täältä peräpohjolasta kun katsotaan tuohon suuntaan, on vaikea löytää valtiorajat ylitettäessä merkittäviä eroja naapureiden kattauksista. Toki niitä on, mutta meidän mielestämme kaikki kuitenkin näyttävät samalta.

Tällä kertaa ylitin vain Malmin vapaakaupungin rajan ja osuin alkuiltapäivästä Malmin Asematielle, jossa jemeniläistä ruokaa tarjoileva Yamanoon sijaitsee. Kävelin sisään typötyhjään ravintolaan, jonka ymmärtää hyvin juhannusaaton aattona. Henkilökunnan jäsen nousi takapöydästä esiin vastaanottamaan, johdatti pöytään ja osoitti pöydän pinnassa olevaa QR-koodia. Ruokalista löytyy sen kautta. Istahdin pöytään ja kaivoin kännykkäni esiin.

Valinnassa meni kaksi minuuttia. Valitsin kana-aqdahin (14€), fattoush-salaatin (6€) ja sitruuna-minttumehun (6€). Tilaamisessa kesti noin 10 minuuttia lisää, sillä kukaan ei tullut ottamaan tilaustani, ennenkuin selkeästi käännyin tuolillani kohti tiskiä ja tuijotin henkilökuntaa.

Ruoan saapuminen kesti alle 10 minuuttia ja sitä ennen sain siistiin pöytään hiukan epähienostuneen, ohuen suojamuovin. Ei lainkaan poikkeava ratkaisu arabiankielisessä maailimassa matkatessa, mutta on tutumpi katukeittiöistä ja astetta raffimmista ruokaloista. En toki odottanutkaan valkoisten pöytäliinojen paikkaa. read more

Koto Bento

Koto Bento

Kuulin tästä ravintolasta jo reilusti viime vuoden puolella ja taisi tätä käydä kurkkaamassa jokin valtamedian edustajakin. Kyseessä on siis japanilainen ravintola, joka keskittyy lounasaikoihin bento-laatikoihin, eli eräänlaisiin helppoihin takeaway-laatikoihin. Japanissa nämä ovat käsitykseni mukaan salarymanien suosikkeja ja niillä on ruokakulttuurissa iso merkitys.

Illaksi Koto Bento muuttuu perinteiseksi japanilaiseksi izakayaksi.

Kultturihistoriallinen katsaus sikseen, itse eksyin Herttoniemenrantaan satunnaisella pyöräilyretkellä ja koska lounasaika kurni vatsanpohjukassa, päätin ottaa kohteeksi tämän ravintolan.

Ja sanotaanko heti, että se ei ollut lainkaan huono ratkaisu.

Paikka on nimittäin paremman sanan puuttuessa sympaattinen. Pieni 1990-luvun grillikioskia muistuttava lasikuutio, mutta erittäin hyvällä paikalla – ainakin kesäisin. Pieni terassi avautuu suoraan merelle ja mikä parasta, on aurinkoinen kautta päivän. Vaikka ruoka olisikin keskinkertaista, pelkästään tämä pelastaisi jo paljon. read more

Triple Bite

Triple Bite

Lähempänä lounasajan loppumista ravintola on typötyhjä, joka on aina huolestuttava havainto. Niin ravintolan, kun asiakkaankin puolelta. Paikan yleisilme on kuitenkin kohdallaan. Ravintola vaikuttaa hyvin siistiltä ja ajatuksella sisusteltulta, johon toki pieni persoonallisuus ei tekisi huonoa.

Tiskillä palvelu pelaa asiallisesti, nopeasti ja suomeksi. Lounastarjouksena kaikki burgerateriat olivat 11,90 €, joten valinta oli helppo – listalta löytyi suoraan klassinen juustohampurilainen. Kaksi 80 gramman pihviä, juustoa, punasipulia ja ketsuppi/majoneesi -yhdistelmä kuulostaa sopivan puritanistiselta ensikokeilua ajatellen.

Ateria valmistuu reilusti alle 10 minuutissa. Ateriassa sekä burgerin, että ranskalaisannoksen koko ei ole järin suuri, mutta kaikkea ei voi saada – varsinkaan alle 12 eurolla. read more

Maizi’s

Maizi’s

Viimeiset seitsemän kuukautta asuttuani Marokossa, palasin kotiin ja lupasin itselleni mennä tähän ravintolaan mahdollisimman nopeasti. Olin muutamaa kuukautta aiemmin lukenut Helsingissä avautuneen uuden marokkolaisen ravintolan ja ennakkotiedoissa nostettiin esiin ennenkaikkea autenttisuutta.

Autenttisuus on ravintola- ja ruokakulttuurissa erikoinen keksintö. Se on tottakai itseisarvo kun puhutaan ruokakulttuurin tuomisesta kokonaan toiseen maahan. Hyvin usein sitä kuitenkin muuttaa raadollisesti kaksi seikkaa. Aitojen raaka-aineiden saanti ja paikallisten makutottumukset. read more

Cliff

Cliff

Olin ollut takaisin Suomessa neljä tuntia yli 7 kuukauden tauon jälkeen, kun etsiydyin schnitzelin pariin. Olin muutamaa viikkoa aiemmin kuullut sosiaaliseen mediaan asti siitä, että Kalliossa majaansa pitävä The Cliff on ottanut lounaslistalleen kohtuulisen hintaisen schnitzelin, joten sehän piti tulla kokeilemaan!

Täysin tyhjään ravintolaan tullessa vastaanotto on vähän hapuileva, mutta lämmin. Annos saapuu keittiöstä nopeasti, noin 10 minuutissa ja saatavilla on myös laaja salaattipöytä aina klo 15 saakka. Tarjonnasta ei siis ole pulaa ja 14,90 euron hintaisena annos eteen tuotuna se vaikuttaa heti hinta-laatusuhteeltaan erinomaiselta – maistamatta palaakaan.

Leikkeen koko on reilu. Vaikka lautanen on toki pieni, se täyttää sen lähes kokonaan. Alle jää paistetut perunat ja punajuuret, eikä juuri muuta. Lautasta koristaa sitruunalohko ja iso määrä persiljaa – ja jostain syystä maustevoi. read more

Lumi

Lumi

Japanilaisia ravintoloita tässä kaupungissa on paljon ja vuosien ajan olemme saaneet ymmärtää konkreettisellakin tasolla, ettei japanilainen keittiö tarkoita pelkkää sushia.

Satunnainen kohtaaminen lähellä Hakaniemen toria oli onnekas eräänä torstai-iltapäivänä kun törmäsin Lumi-nimiseen pikkuruiseen ravintolaan. Marssin sisään siitä huolimatta, että pienessä kulmahuoneistossa näytti olevan korkeintaan kaksi asiakaspaikkaa.

Ystävällinen vanhempi rouvashenkilö nousi sisään kävellessäni ylös ja pienten kohteliaisuuksien jälkeen opasti tiskistä vasemmalle oleviin portaisiin. Toisessa kerroksessa oli pieni, siisti ja intiimi ruokailutila, jonne henkilökunta istumaan opastettuaan toi ruokalistan. Listalta löytyi toki myös sushia, mutta listan kiinnostavimmat kohteet olivat udon- ja poke-annokset, teriyaki-annokset (lohi, kana), sekä ”friteerattu porsaanleike” jota ei jostain syystä ole nimetty tonkatsuksi. read more

The Rook

The Rook

The Rook ei ole entuudestaan tuttu ravintola, mutta kuulin toki sen avautumisesta jo jokin aika sitten. Tiesin paikan ammentavan brittiläisestä pubikulttuurista, mutta olin lopulta myyty kun etsin alueelta itselleni myöhäistä lounaspaikkaa lauantai-iltapäivänä ja huomasin listalla erään lempiannoksistani, eli Fish & Chips (32 €).

Pelkkä annoksen hinta antaa jo lupausta siitä, että jotain erikoisempaa rahalla pitäisi saada. Pieni epäluulo kuitenkin herää silloin kun kävelen paikkaan sisään ja ymmärrän olevani paikan ainoa asiakas. Terassi: tyhjä. Sisätilat: tyhjät. Ainoastaan muutama henkilökunnan jäsen istuu nurkkapöydissä askareiden parissa ja hämmentyy hiukan saapumisestani. Paikka on ollut avoinna jo toista tuntia, joten ei sen niin suuri yllätys pitäisi olla, että joku saattaa kävellä sisään ilmoittamatta. read more

Papa Andreas

Papa Andreas

En tiedä milloin tämä paikka on esplanadille avattu, mutta löysin tämän kuten monet ravintolat – netistä googlaamalla. Kaupunkimme on viime aikoina tuntunut saaneen kreikkalaisia ravintoloita useampia ja kehityksestähän ei voi olla lainkaan pahoillaan.

Andreas-isin mesta valikoitui kuitenkin aurinkoisen lounaan pitopaikaksi torstaina keskipäivällä. Sisäänkäynti Esplanadilla on hiukan hukassa, mutta kadulla oleva ständi opastaa eksyneen perille. Kulkureitti korttelin keskellä olevalle sisäpihalle on ehkä kaupungin pramein. Lattiat, seinä ja katto jotain messinkiä tai kenties elaksoitua alumiinia? En tiedä, en ole metallurgi. read more

Saari

Saari

Oli aika taas kokoontua kaveriporukalla viettämään pitkää illallista ja kohteeksi valikoitui Saari. Yksi ravintola, josta en ollut koskaan kuullut mitään aiemmin, mutta jotenkin olin koko ajan tiennyt missä se sijaitsee. Saari sijaitsee Sirpalesaaressa, joka on monelle tutun Cafe Carouselin viereinen pieni saari, jonka erottaa mantereesta muutamien kymmenien metrien levyinen laivaväylä. Saarelle pääsee kesäkaudella 20 minuutin välein kulkevalla veneellä ja saaren saavuttaa sillä muutamassa minuutissa. read more